Ur
kapitel 7 i "Land för hoppfulla", utgivet
1997:
"Som
få andra spörsmål skapar invandringen frustration.
Det invanda och det normala utmanas. Rättviseföreställningar
ställs på huvud.
Vi
vill fånga den frustrationen. Vi tror att det är viktigt
för att det som sker ska kunna förstås. En solid
grund måste läggas för det nya och etniskt mycket
mer varierade Sverige.
Vi
har alla tigit och undertryckt det svåra kring invandringen
alltför länge. Den svenska debatten har blivit enögd
och svartvit. En del har hyllat invandringen genom att förneka
att den är problematisk. De har upplevts vara generösa
på andras bekostnad. Andra har betonat äkta och inbillade
bekymmer för att motivera invandrarfientlighet. En seriös
liberal politik måste i längden vila på erkännande
också av problem, osäkerhet och oro.
Vad
är skälet till att vi nu har en integrationsminister?
Vad är skälet till att vi har en diskrimineringsombudsman?
Vad är skälet till att vi har en statlig antirasistkommitté?
Ja,
skälet är att vi har fått ett djupgående
problem som vi inte hade för tio år sedan, och som
dessutom gräver allt djupare."
"...Låt
oss anta att han känner en växande misstro mot invandrare
av olika slag. Han tycker att det ena efter det andra går
honom emot i välfärdssverige, medan flyktingarna fördriver
sina dagar i en enda lång och dyr sysselsättningsterapi,
ovärdig och utmanande för alla. När de väl
är godkända har de rätt att bosätta sig var
som helst och har försörjningen tryggad.
Bor
rasisten i villa har han kanske åkt på en fastighetsskatt
som är en skymf mot hans insatser för att hålla
huset i skick. Hans mamma får betala enligt '30/20-reglen'
på servicehemmet, vilket betyder att de tar ifrån
henne 70 procent av grundpensionen och 80 procent av andra intäkter
i avgift på hemmet. Medan han hör talas om flyktingfamiljer
med fem barn som kvitterar ut tjugotusen netto i månaden.
Han känner sig utnyttjad och klämd mellan alla tänkbara
sköldar. Nu stämplas han som rasist, men, om vi antar
att han inte var det från början: vad var det som fick
honom så avogt inställd?
Ja,
inte handlar det om hårfärg och hudfärg, inte
handlar det om någon ideologisk tro på den nordiska
rasens överlägsenhet, inte om någon uppblossande
misantropi, utan det handlar om att han alltmer kommit att betrakta
sig som en nyttig idiot.
För
honom är det mängden fripassagerare det handlar om.
Välfärdsstaten verkar ha blivit en storts universell
rättighet. Vad han ser är i alla fall att den bäddar
in allt fler människor från fjärran land i bidragssystemet.
Hans rättskänsla är kränkt. Föreställningen
att alla i Sverige ska leva på samma standard vare sig de
jobbar eller inte, att man 'försörjer sig' antingen
genom arbete 'eller i form av bidrag från det allmänna'
retar honom. Han tycker att vi gör det för lätt
för de nya. Han känner sig lämnad i sticket av
alla företrädare för goda och progressiva värden.
Utsatt och utfrusen. Självföraktet gnager honom.
Han
vill kunna andas sin maktlöshet utan att bli utpekad.
Medierna
undersöker alltför sällan frustrationens rötter.
Intervjuerna stannar vid tårarna. Ja, man gråter när
man blivit orättfärdigt angripen, det blir de här
kvinnorna, men rasistens vanmakt har en orsak som medierna inte
vill låtsas om och inte vill röra vid. Det är
dumt av medierna. Av två skäl. Dels borde de hjälpa
rasisten - som inte är någon rasist - att sätta
ord på det blockeringen handlar om. Dels borde de öppna
debatten för fel känslor och fel åsikter så
att de verkliga avarterna kan urskiljas, och bemötas.
Identitetskrisen
Det
vi kalla flyktingproblemet eller invandrarproblemet går
som en underström genom saneringen av ekonomin. Det finns
där eftersom folk har klart för sig att humanitet och
en generös flyktingpolitik inte står över ekonomiska
lagar. Det nya, det som systemet inte kunde förutse, är
att nya sociala skikt av relativt välbärgade nu sitter
där med snaran om halsen. För medelklassen är arbetslösheten
en ny erfarenhet. Somliga, som nyss var respekterade individer
och medborgare, ser sig försvinna in i en grå massa
av överblivna och onödiggjorda. De kategoriseras in
bland de hjälpsökande, i farlig närhet av dessa
obegripliga horder av främlingar.
All
diskussion om främlingsfientlighet och rasism och allt vad
det kallas, har sina djupaste rötter i den känsla av
övergivenhet som vanliga svenska medborgare upplever när
de plötsligt står nakna inför ofattbara avvisanden
från vår egen välfärdsapparat. En vanlig
hederlig västeråsare i femtioårsåldern,
typ tjänsteman och villaägare, med en 850 utanför
garageporten, stabilt liv, hemförsäkring med resegaranti,
och så är han helt plötsligt arbetslös. Han?
Det är omöjligt. Han hör inte dit. Han är
en annan sort. Ett hål öppnas framför fötterna
på honom.
-
Vad ska jag leva på? säger han rakt in i en tv-kamera,
på väg till en demonstration mot den bortre parentesen
i a-kassan."
"-
Socialbidrag - det går inte, säger han i förbigående.
Man får inte äga någonting.
Socialbidrag
vill han egentligen inte ha, men även om han skulle vilja
så är det också en omöjlighet. Sälja
huset? Vart skulle han då ta vägen? Hans hem, hans
existentiella värn, hans plats på jorden? Bilen? Aldrig.
Bilen var hans synliga id, beviset, placeringen på listan."
"Och
han kan inte låta bli att jämföra. Han är
svensk. Han har jobbat och bidragit i alla år. När
han behöver hjälp då finns det ingen. Han är
inte van vid sådant.
Och
han kan inte undgå att se vad invandrarna får. De
får socialbidrag. De har hyran betald. De har fria månadskort,
så gott som fri barnomsorg. Med tre barn får de en
levnadsstandard som motsvarar en inkomst före skatt på
flera hundra tusen. Han kan inte låta bli att tänka
på det. Varje gång han ser en svartskallefamilj tänker
han på det. Det har blivit så. Förut tänkte
han inte i de banorna, men nu gör han det. Varför kommer
de hit egentligen? Hur kommer det sig att de är så
himla insatta i våra socialförsäkringar redan
vid gränsen? Varför ska de ha allt och han ingenting?"
Tigandet
"Myndigheterna
vill inte tala om hur många som kommer. De trixar med orden
och betonar hur få flyktingar som kommer när det i
själva verket har kommit mångdubbelt fler av andra
kategorier, som inte har beteckningen flyktingar, utan är
anknytningsfall, de factoflyktingar med flyktingliknande skäl,
och sådana som fått stanna av humanitära skäl,
men som till det övervägande flertalet får sin
försörjning tryggad av oss".
"I
folkhemmet skulle alla barn behandlas lika, hette det. Inget av
syskonen skulle favoriseras framför det andra. Men nu är
reglerna faktiskt så utformade att de som ingenting har
är de som kvalar in för en 'skälig standard', en
'skälig levnadsnivå' enligt socialstyrelsens normer.
Andra får leva bäst de kan.
Reportrarna,
på tv, hade ett program om bostäder. De besökte
en kvinna som inte längre hade råd att bo kvar i sin
lägenhet. Det var i norra Sverige, hon bodde i en standardlägenhet
från 70-talet kanske, i ett vanligt hyreshusområde,
inget märkvärdigt. Hon stod på balkongen och tittade
på de nyrenoverade husen på andra sidan gatan. Där
fanns bara invandrare som bodde gratis. Kommunen slog två
flugor i en smäll, dels fick de betalt för flyktingmottagandet
och dels slapp de hyresförlusterna för lägenheter
som hade blivit för dyra för vanligt folk."
"Den
här kvinnan tittade på de nyrenoverade husen och teg.
Bet ihop och teg. Hon vände ryggen till bostadsfrälset
och gick in till sina flyttkartonger. Hennes tigande var genomträngande.
Men
svenska medborgare som arbetar och strävar ska inte berövas
så mycket av sin ekonomiska frihet att de tvingas på
flykt från sina hem.
Det
går inte att både ha ett välfärdssamhälle
som tillförsäkrar invandrare en standard som vi inte
har råd med själva och öppna gränser i en
värld med stora migrationsströmmar.
Priset
Human
är den som skriver på upprop om en öppen och generös
flyktingpolitik. Att han sedan skickar den inhumana räkningen
vidare till den redan hårt pressade allmänheten brukar
sällan nämnas."
Det
finns en ren, ideell vilja att försvara de mänskliga
rättigheterna, liksom att värna om rättssäkerheten
för de asylsökande, och den moralen är en ledstjärna
att följa. Men det kan inte hjälpas att det också
finns ett vardagsplan. Med hyra och elräkning och fönsterputs.
Den idealiserade moralen sorterar bort en hel del vanlig vardaglighet,
men verkligheten består nu till en del av vardag. Det är
så enkelt att låta sig bäras iväg av sitt
patos för en god sak, men denna sak ska ändå betalas
på det ena eller andra sättet. Ska man ge lidande människor
en fristad hos oss så måste det finnas ett grundläggande
samförstånd mellan dem som ger och dem som tar. Men
det samförståndet har upphört."
"Man
kan inte samtidigt hamra skatter ur ett lands invånare,
suga ut dem som har någon sorts hemortsrätt i landet
in på bara benen, och med andra handen räkna in otaliga
skaror och erbjuda dem en skälig levnadsnivå, som det
heter. Det är orättvist, Det stöter nog de flestas
grundläggande rättsuppfattning.
Så
vi har ett alldeles äkta dilemma här.
Allt
lidande i världen, allt elände, betraktas som vårt
ansvar. Då anmäler sig en fråga: finns det någon
gräns där moralen skulle säga stopp? Skulle det
kunna inträffa att något barn tvingas vända vid
gränsen därför att livbåten var full? Finns
det någon gräns?
"Den
moraliska eliten hävdar att när ett system i beslut
efter beslut inte tar grundläggande mänskliga hänsyn
så banar det väg för det onda och ociviliserade.
Och odemokratiska, säger de.
Men
vad skulle hända med systemet Sverige om man i beslut efter
beslut verkligen tog grundläggande mänskliga hänsyn?
Moderniseringen pågår jorden runt: tätare flyg,
tätare kommunikationer, vida rörelser över klotet,
pionjärer som reser före och rapporterar hem.
Hur
långt sträcker sig ens ansvar som människa och
medborgare i ett litet land i norr?
'Det
finns faktiskt olösliga problem' som Ivar Lo sade när
han tog ställning för individen mot kollektivet." |